Friday, March 29, 2013

Afsløring: På dette punkt er jeg måske lidt snobbet!



Så fik jeg syet min første butterfly! August skal konfirmeres og vil gerne have butterfly..... Nu må vi se om han kan lide den. Han har ikke set den endnu, alternativt må jeg i gang med en mere. 
Jeg fandt min mands eneste butterfly frem (fra vores bryllup) og ved at se efter den og måle den, var det faktisk ret nemt at sy en ny.
Burberry-stoffet (som det ternede stof er) har jeg, og flere veninder, været fascineret af, siden vi lærte at sy klassiske trench coats på Odense Håndarbejdsseminarium for over 15 år siden. Vores skrædderlærerinder havde flere eksemplarer med, så vi kunne studere de tjekkede afslutninger på den ægte vare. Man kan sagtens købe sig en klassisk Burberry trench coat i dag, men der skal spares sammen først, især hvis man er på lærerløn og er lock outet! (dvs ingen løn!!!!!)
Stoffet, som jeg har brugt til butterflyen, er brugt og klippet ud af et stykke "ægte" Burberry stof (ja så ok da.... fra min mands boksershorts!!!!!!). Og ja.... lige på det punkt må I godt kalde mig lidt snobbet! (og helst ikke på andre) med jeg kan altså godt lide, at det er ægte. Fordi jeg ved at det er super kvalitet...... og fordi mine klassiske skrædderlærerinder og deres smag har haft betydning for mig :-)





Her kommer lidt historisk bonus-info om Burberrys trench coats (og jeg får altså ikke reklame-penge, jeg kan bare godt lide klædedragtens historier......)
Fra Wkipedia: 
Virksomhedens første butik åbnede i London i 1891, og bygningen er i dag firmaets hovedkvarter. Ti år senere modtog firmaet en bestilling fra hæren, der bad det designe en ny uniform til de britiske officerer. Firmaet leverede tøj til den første mand på SydpolenRoald Amundsen. Da 1. verdenskrig brød ud, ændrede Burberry sine uniformer til en mere praktisk form og opfandt dermed trenchcoaten. Efter krigen blev mærket yderst populært og blev bl.a. båret af Humphrey Bogart i CasablancaPeter Sellers i Den lyserøde panter og Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany's.

2 comments:

  1. Flot butterfly.
    Jeg tænker ofte på de to dygtige damer, og glæder mig over at have lært et godt håndværk.
    Jeg har stadig - et eller andet sted - den "rigtige" slids med foer und alles foldet i papir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg har også alle mine syprøver og dem, der er foldet i papir.
      GOd påske Kirsten :-)
      Maria

      Delete