Tuesday, September 10, 2013

Sådan laver du et frugtfad....



Min mor har skaffet mig modellen til dette fad. I virkeligheden er det ikke langt fra de små fade af bambus eller palmeblade, som man af og til får serveret tapas i, hvis man er til fest eller reception. Jeg er i hvert til fælde selv stødt på dem et par gange her i løbet af sommeren.
Vejledning her under.....
 
 
Hvis du vil lave et lignende fad, kan du gøre sådan her:


  • Lav dig en skabelon efter mit foto af min pap-kasse-skabelon. (Der står mål på).
  • Tegn og klip modellen ud i meget kraftigt karton. Eller gør som jeg har gjort på modellen på billedet: Jeg har limet bævernylon på begge sider af et stykke almindeligt karton og syet det fast rundt langs kanten og i et mønster rundt på det meste af fladen, for at låse de tre dele sammen. Brug en limstift først, så du slipper for at stoffet buler eller rynker, når du syr. Du skal være opmærksom på at sy ned langs de fire slidser og rundt om de seks små huller. Lav dit karton/stof lidt større end skabelonen. Du skal nemlig kunne tegne op med blyant, sy i stregen og så klippe ud til sidst. Det tager lidt tid (!) men det giver en lækker stoflighed..... Hvis du ikke har god tid, så vælg modellen i ren karton.
  • Nu skal du til at male, lave collage, decoupage eller hvordan du eller dit barn/dine elever ellers vil pynte..... Husk begge sider.
  • Grundmal med hvid acryl først på begge sider. Jeg plejer at spartle malingen på men du kan også bruge en pensel.
  • Lad tørre.
  • Nu er du klar til næste lag. jeg har spartlet maling på med min gamle spartel fra da vi byggede hus om. Jeg lod en hvid kant stå tom: den har jeg senere tegnet striber på, med Posca-tusch.
  • Jeg har brugt noget plastik-blonde til at duppe maling igennem med en svamp.
  • Jeg har brugt et skumgummi-male-værktøj fra Søstrene Greene til at stemple de ovale pletter.
  • Når du er klar med begge sider og alt er tørt (det kan godt tage et par dage, inden man er klar med begge sider) skal du klippe hullerne ud med det største hul i en hultang.
  • (Det er også nu du kunne overveje at give dit fad en gang mat hobby eller gulvlak). Jeg gjorde det ikke. Kunne ikke vente på det!
  • Gå ud og find en lille pind, der kan passe i hullerne. Klip den ren i hver ende.
  • Saml dit fad ved at lægge de tre flader ind over hinanden i hver ende. Den miderste nederst. Stik pinden igennem hullerne og lås den med en elastik klippet af en cykelslange, en farvet elastik fra køkkenskuffen eller gør som jeg og stjæl to af din datters hår-elatikker, der passer i farven.
God fornøjelse, gå bare i gang. Det er sjovt :-)
Hilsen Maria

4 comments:

  1. Jeg er helt tryg ved at kende dig, - når jeg skal i gang. Hvor er det fint :)

    ReplyDelete
  2. Tak for en fin vejledning til et spændende fad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selv tak Dorit. Håber den kan være til inspiration for nogen derude i Blogland :-)

      Delete