Sunday, July 6, 2014

Sådan tegner du med svanefjer.


Vi sidder her ved strandhuset på Ærø og tegner med svanefjer. Jeg har fire børn med i krea-legen i alderen 9-13 år, men her kan alle være med også yngre børn og bedsteforældre. Man skal dog lige overbevise børnene om, at det er ok og en del af "kunsten" at stregen bliver ujævn og at der kan komme en klat på papiret (ligesom dengang man faktisk skrev med pennefjer i skolen)! Min veninde er mor til et par af børnene, vi er begge lærere og mens vi sidder og tegner, planlægger vi at fejre folkeskolens 200 års jubilæum i vores respektive skoler i Svendborg og Søften, ved blandt andet at lade eleverne tegne og skrive med svanefjer. Altså må vi snart i gang med at finde nogen flere!









Hvis du har lyst til at prøve at tegne med fjer, gør du sådan her:

  • Gå hen i din boghandler og køb et lille glas blæk eller gå hen i din hobbyforretning og køb et glas sort Ecoline-akvarelmaling.
  • Gå stranden og find nogle store fjer!
  • Skær fjeren skråt over for neden med en skarp kniv.
  • Dyp fjeren i blæk eller tusch og tegn eller skriv, hvad du har lyst til! Vi tegnene fx svanefjer, det gav god mening og det er ALTID bedst at have noget rigtigt at kigge efter. Tegningen bliver bedre af det. Du skal holde den skrå åbning opad mod dig selv, så alt blækket ikke løber ud med det samme.
  • Alt efter hvilken spids, du får lavet, kan man tegne tykke eller tynde streger. Dyp i blækket, når din spids ikke har mere farve...
God fornøjelse. Hilsen Maria

2 comments:

  1. Hej:)
    Sikke en fin og kreativ blog du har:)

    Jeg synes også, at tegne med svanefjer er en fantastisk idé. Og vil gerne købe nogle svanefjer, da jeg ikke rigtig har mulighed for selv at finde dem i naturen (har en muskelsygdom). Hvor har du fundet dine? Jeg kan ikke finde nogle salgssteder på nettet, og jeg ønsker også meget at finde et bæredygtigt sted at købe dem. Hvis det altså findes.

    Jeg har nydt dine billeder fra Ærø meget. Jeg er halvt opvokset derovre (Voderup) og har ikke været der i mange år. Sikken en hjemlængsel, jeg får!

    Mange hilsner fra Laila

    ReplyDelete