Saturday, January 18, 2014

Sådan maler du et sejt cykelbillede...

Jeg har været i gang med tre maleprojekter med 180 indskolingsbørn.
Inden jul malede vi fire billeder til vores nyansatte indskolingsleder som velkomstgave. Børnene kommer klassevis over til mig i billedkunstllokalet og har deres egen lærer og pædaog med. Vi har ca. 30 indskolingsbørn i hver klasse (0.-2- klasse).

Her efter jul har vi været i gang med billeder til inspektøren og vicelederes kontorer. Det eneste vores viceleder har hængende på sin væg er hans cykel. Han cykler på arbejde, trækker cyklen ind på kontoret og hænger den op på et dertil indrettet beslag.

Der er temmelig bart på kontoret og selvfølgelig skulle han have et cykelbillede. Inspirationen har jeg fundet her.

De færdige billeder vises her under og derefter viser jeg, hvordan du kan lave et lignenede bilede med din klasse, dine børn eller bare dig selv!

Hmm. Jeg kan ikke lige få bloggersystmet til at sætte billederne tættere sammen, men det er selvfølgelig meningen, at de skal hænge i to rammer men med en lille afstand mellem sig.
Hvis du vil lave noget lignende, kan du gøre sådan her:
 
  • Tegn en del af en cykel op på to store stykker akvarelpapir. Jeg har tegnet i frihånd, med du kan evt. overføre vha en overheadprojektor, din interaktive tavle el. lign. Hvis du bruger din interaktive tavle i klassen, taper du bare de to stykker akvarelpapir op på tavlen og åbner en side med en egnet cykel, som du vil tegne af. Brug blyant.
  • Mal stregerne op i ønsket farve. Jeg blander tit lidt vand i acrylmalingen, når den er lidt tyndere, glider penslen nemmere på papiret.
  • Lad nogen børn (eller dig selv) male de blå felter. Jeg har bestemt, hvor der skal være hvilken blå. Farverne var blandet, inden børnene kom over i billedkunstlokalet. Skraver cyklen, den skal de ikke male.
  • På to andre stykker akvarelpapir tegner du op ca. hvor cyklen er. Felterne du tegner, skal være større end cyklen. Jeg lagde de store ark papir på mit vindue, så kunne jeg nemt se igennem. Børnene skal nu tegne hver en lille cykel i de områder, du har tegnet op. Jeg havde nogle print med af flere forskellige slags cykler. Skraver de områder der IKKE skal være cykler på. Ellers kommer der cykler overalt! (Bitter erfaring:-)

  • Når alle 180 børn har tegnet en cykel, får du de sidste to elever til at male papiret over med orange Ecoline-akvarel-maling. Det tog en uges tid, inden vi var igennem alle klasser.
  • Nu skal DU igang med at skære huller, der hvor cyklens stel er.
  • SÅ er du klar til at lime cyklen oven på de orange ark med de små cykler. Jeg har snydt med cyklens eger. Jeg har skåret røde strimler og range strimler ud og limet dem ovenpå cykelhjulet, fremfor at skære huller ud. (Mest fordi, at de børn, der havde fået lov til at male netop hjulet, ikke hvade væet særlig omhyggelige!).
  • Det færdige billede, altså begge halvdele af cyklen, kan du se her under. Desværre fotograferet i aftenmørke.

Jeg håber, at der var inspiration at hente for dig. God fornøjelse, hvis du går igang med noget, der ligner.
Maria

2 comments:

  1. Du milde, hvor er det blevet flot. Det var svært at se undervejs ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Eva, ja nu ligner det pludselig noget.....
      Ses i morgen.
      Kh

      Delete