Friday, August 12, 2016

Sådan laver du en engel med e


Jeg har lavet "engel-diktat" med mange elever over årene med stor succes hver gang. Mange af de yngre elever tror ikke de kan tegne en engel, men det kan de. Man kan eventuelt gentage eller gemme e til juletid, hvis man ikke vil tegne engle først på skoleåret. Flere af mine kollegaer plejer også at tegne mine engle med deres kristendomshold. Jeg plejer at tegne med på tavlen, en drenge engel og en pige engel ved siden af hinanden.

Mål dansk: Kendskab til e. Lyd og udseende.
Mål billedkunst: Eleven har viden om tegneredskabers udtryksmuligheder.
Eleven har viden om grafiske tegne- og udtryksmetoder.
Dette skal du bruge: Hvidt karton i A5 størrelse, sorte tynde tuscher, sølv/guld stjerneklistermærker eller en sølv/guldtusch, saks, sytråd, farveblyanter,

Start med at finde ord, der starter med e. Sig lyden(e) med e og skriv store e'er i luften eller på ryggen af hinanden. Syng: Tre sme kenesere pe Hejbre Pleds.

  • Tegn en oval på dit karton med den tynde tusch.


  • Tegn en lang kjole til en pige eller en skjorte til en dreng.


  • Tegn arme og hænder

  • Tegn langt hår på pigen og strømpebukser med striber.
  • Eller: tegn kort strithår på drengen og lange strømpebukser med striber.
  • Tegn lukkede øjne og syngemund på din engel.


  • Tegn vinger. De kan både gå op ad eller ned ad.

  • Tegn en glorie, der hænger fast til håret og farvelæg strømpebukserne med farveblyanter.


  • Skriv små e'er nederst på kjolen/skjorten. Sæt en sølvstjerne fast på din engel eller tegn en med en sølvtusch.
  • Klip din engel ud et lille stykke uden for stregen. Sæt en sytråd eller et stykke ståltråd i glorien.


  • Her ser I noget af mit yndlingsjulepynt, som kommer frem på ærespladsen hvert eneste år. De engle som min ene søn og min datter lavede, da de var små.
God fornøjelse. Maria


No comments:

Post a Comment