Wednesday, August 3, 2016

Sådan laver du et lille kreativt a. DIY


Jeg har lavet et kreativt bogstav til alle bogstaver i alfabetet. Min ide er, at få bogstaverne til at sidde rigtig godt fast ved de aller yngste elever og at de samtidig lærer mange forskellige billedkunstteknikker. Jeg har selv brugt alfabetet i flere år i min alderblandede indskolingsklasse. De er helt vilde med det, og bogstaverne hænger en tid i klassen og pynter, hvorefter eleverne får dem med hjem.
Det kreative alfabet er bygget op, så eleverne i en indskolingsklasse når igennem alle færdigheds- og kompetenceområderne for Billedkunst, Fælles Mål for 1.-2. klasse, samtidig med at de lærer om bogstaverne og deres lyde. Det kreative arbejde med alfabetet understøtter de særlige opmærksomhedspunkter i Fælles Mål for Børnehaveklassen, nemlig: Eleven har viden om bogstav-lydforbindelser. Eleven kan eksperimentere med bogstavlyde. For yngre elever, der har svært ved at lære bogstavernes lyde og form, eller som har læsevanskeligheder, er her en mulighed for at huske bogstavernes navn, lyd og form på en anderledes måde.
Jeg har planlagt at poste alle bogstaverne her i løbet af august, når jeg er færdig med at finjustere de sidste dele. Jeg arbejder også på en årsplan, så de kreative bogstaver kan dække 28 uger af en billedkunstårsplan. I perioder har vi arbejdet med "ugens bogstav" en gang om ugen. Både danskfagligt men også kreativt.
Mål dansk: Kendskab til a Lyd og udseende.
Mål billedkunst:
Dette skal du bruge: Rødt karton. Kartonmosaikker eller kartonrester til selv at klippe mosaikker. Limstifter, sakse og blyanter.

Sådan gør du:
Find alle materialer frem.

Start med at sige lyden for a sammen i klassen. Skriv store a'er i luften. Husk rigtig skriveretning! Syng Tra sma kanasara fra Hajbra Plads.

Tegn og klip røde a'er ud. Lim kartonmosaikker på i flotte farver. Sæt sytråd i og hæng a'erne op i klassen.


No comments:

Post a Comment